hemlagad pizza.

igår hittade jag några recept på hur man bakar pizza hemma själv. från början va det tänkt att vi skulle göra calzone, men det blev till sist "normal" pizza!


till vår pizza hade vi

pizza degen (scones):
8 dl mjöl
1 tsk salt
100 g smör
3 tsk bakpulver
och lagom med mjölk

tomat sås:
2-3 msk tomat puré
1-2 msk olja
1-2 dl chilliesås
oregano
cayennepeppar

fyllning:
mozzarella ost
fetaost
ruccola
coctail tomater
ananas
sture ost
räkor
valnötter
quorn färs


börja med att hälla i alla torra ingridienser och blanda.


sedan är det dax för smöret. ett tips till alla med en liten bunke, använd fingrarna! annars kommer mjöl att flyga överallt!


efter att du har blandat runt smöret kan du hälla i mjölken. häll först i lite, dega runt med händerna och om det fortfarande är torrt tillsätt lite mer.


nu kan du ta ur degen ur bunken och börja knåda! när degen känns okej, dela den i fyra delar, gör dem till bollar och tryck sedan ut dem på en plåt med bakplåtspapper på.


och blanda ihop tomatsåsen!


nu kan man börja lägga på allt gott på pizzan! den till vänster är min lillebrors han valde att ha räkor, ananas, fetaost, mozarella och sture ost. på min är det quorn färs, coctail tomater, ananas, fetaost och massa mozzarella! toppa lite sen med oregano.


och så här gott kan det bli efter 10-15 min i ugnen! när det är 3-4 min kvar la jag på ruccolan och valnötterna. supergott! 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0