gyoza.


gyoza är en japansk rätt som är en av mina favoriter. det är lite som en blandning mellan en pirog och en vårrulle men mycket enklare att göra. till min hade jag;

deg:
4 ½ dl mjöl
2 dl vatten
1 tsk salt

fyllning:
quorn
broccolli
majs
matvete
creme fraiche
chilli sås


man börjar med att göra degen. det är så enkelt att man bara blandar ihop allt!


efter det gör jag fyllningen. jag steker allt på spisen och sedan kryddar jag med salt och peppar!


när fyllningen är klar kan man skära till degen i lite halv små bitar. man kavlar sedan ut dem och lägger fyllningen på, viker över ena sidan och trycker ihop kanterna med en gaffel. obs, använd ganska så mycket mjöl!


såhär ska dem se ut efter det.


nu kommer det lite farliga. man ska nu steka dem i varm olja. akta dig så att du inte bränner dig eller att det börjar brinna! stek dem så länge så att dem har blivigt lite bruna och hårda på varje sida.


värm upp soja och lite vatten och släng i dem där i några minuter. dom ska bara ha hunnigt suga åt sig sojan lite inte bli hel mjuka.


sedan är det klart! jag brukar blanda creme fraiche med chillisås för att få lite tillbehör också. jennifer gjorde dessa två såserna; rosa, blå och ganska så flotta!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0